Adresse

Peer Gynts vei 140
1598 Moss
Tlf: 69 25 09 60

Åpningstider

Mandag - Fredag  kl 0900 - 1600
Torsdag kl 0900 - 2100
Lørdag Stengt

Priser

Alle priser inkluderer moms.
Prisene gjelder også butikken i Moss.

PostHeaderIcon På hjemmebesøk i vinterbåten

Ved en forblåst flytebrygge på Engø i Sandefjord finner vi en 2010-modell Bavaria 40 Vision. Ute piper vinden i et grått og utrivelig vintervær.

Men kapteinen er blid og trivelig. Han hilser oss velkommen og ber oss komme ombord. Vi klyver ombord i en imponerende ren og tørr båt.

Av og til treffer du båteiere som bare har et naturlig talent for å holde båten sin ren, ryddig og hyggelig. Dette er en sånn båt. Vi får “go’følelsen” med én gang, og får lyst til å kikke oss litt rundt. Vi tar aller først av oss på beina, og stiger inn i byssa og salongen.

La oss først ta en nærmere titt på hans Bavaria 40 Vision – og hvor omtalt utstyr er plassert:

 

I den kalde årstiden vi er inne i nå, er vi spesielt nysgjerrige på hvordan skipperen klarer å holde båten varm:

Vel, jeg har flere “smarte løsninger” ombord, forteller han. Men vannvarmeren er jeg spesielt fornøyd med, fortsetter han engasjert. Vannet varmes i to varmtvannstanker, der hver tank er på 20 liter. Å gå tom for varmtvann er et alminnelig problem. Når man ligger lenge ute på ett sted har man god bruk for en skikkelig vannvarmer. For å unngå å måtte kjøre motoren unødig må man varme vannet på en annen måte.

Bildet over: Varmtvannstank på 20 liter. Båten har to slike.

Vannvarmer

Varmtvannstankene varmes opp med en Eberspächer D3W vannvarmer. Fordelen med denne vannvarmeren er at den både kan varme opp båten (altså luften i båten) og gi deg varmt vann — uten at båtens motor kjøres. I og med at varmeren skal kobles sammen med motorens kjølevannsystem vil også motoren forvarmes når varmeren er i bruk. Båteieren vår har valgt å benytte vannvarmeren kun til å lage varmtvann, noe som også forenkler denne delen av monteringsjobben.

Bildet over: Eberspächer D3W er montert under akterdekket, og tar ikke særlig stor plass.

Luftvarmer

Det er installert en Eberspächer D4 for å varme luften i båten. Også denne er montert under akterdekket.

Denne luftvarmeren regulerer selve effekten i fire trinn fra 1000 W til hele 4000 W. Eberspächer D4 drives ved hjelp av både diesel og strøm. Valget falt på Eberspächer D4 først og fremst på grunn av den beskjedne størrelsen i kombinasjon med lavt strømforbruk og stor effekt. Den trives fint bakerst i båten, sammen med ankerkjetting og vannvarmer. Dessuten er det enkelt å komme til hvis det skulle bli nødvendig med service.

Luftvarmeren styres ved hjelp av en ekstern digitalmodulator som er montert ved kartbordet. Denne fungerer slik at man stiller inn ønsket temperatur på digitalmodulatoren, og så regulerer varmeren selv effekten som skal til for å holde den oppgitte temperaturen. Slik unngår man å fyre i rykk og napp.

Denne digitalmodulatoren passer som hånd i hanske med D4-varmeren og er nå inkludert når du kjøper Eberspächer D4-luftvarmeren.

Bildet over: Eberspächer D4 luftvarmer plassert akter i båten.

Bildet over: Eberspächer digitalmodulator og kontrollpanel for EFOY brenselcelle over panelet.

EFOY brenselcelle — en helt ny måte å generere strøm på

Javisst er vi vant med strømaggregater og batteriladere i båter. Men EFOY brenselcelle har vakt oppsikt siden dette kom på markedet, og ikke uten grunn:

En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff – rett og slett en batterilader.

EFOY brenselceller, som er markedsledende på området, er et godt alternativ for å lage strøm ombord. EFOY benytter metanol som leveres i 5- eller 10-liters tilkoblingsklare plastbeholdere. Både metanolen og plastbeholderne er spesialkonstruerte for formålet.

Prosessen er veldig støysvak, mindre enn et alminnelig kjøleskap. En ti-liters dunk produserer faktisk hele 11,1 kWh energi!

Avfallsstoffene begrenser seg til en moderat mengde rent vann og kulldioksyd tilsvarende et barns “utpust”.

EFOY-enheten styres av spenningen på batteribanken. Når spenningen synker til et bestemt nivå, starter ladingen automatisk.

EFOY brenselceller er små, og gir dermed en mulighet for båter som ikke har plass til et vanlig strømaggregat.

Dersom du allerede har installert solceller ombord, så fungerer disse helt perfekt sammen med EFOY!

Bildet over: EFOY brenselcelle med drivstoff til høyre (5-literskanne med metanol). Apparatet skiller ut en begrenset mengde vanndamp. Innstalasjonsanvisning medfølger der det illustreres hvordan man fører dette beskjedne utslippet direkte ut av båten.

Vi takker så mye for at vi fikk lov til å komme ombord i denne velutrustede “vinterbåten” som har alle forutsetninger for å gi mannskapet en varm, tørr og trivelig tid på sjøen nå mens de fleste av oss andre har valgt å legge båten på land.

Mange som opplever skjærgården vinterstid hevder at dette er en fantastisk opplevelse de ikke vil være foruten.

Er det kanskje på tide å legge forholdene tilrette for å utvide båtsesongen?

Lenker til omtalte produkter:

Lenker til relaterte produkter:

 

Del denne artikkelen!

4 Responses to “På hjemmebesøk i vinterbåten”

  • Eivind says:

    Efoy brenselscelle er fantastisk interessant – hvis den gir nok effekt til å holde liv i strømforbruket vinterstid over tid (Eber + kjøleskap + lys), feks en weekend når det er kaldt, eller lengre, feks en vinterferieuke. Savner litt praktiske erfaringer om hvor grensene går i artikkelen.

    Vestfoldskjærgården er utrolig vakker senhøstes og vinterstid. Men prøv aldri å gå de vanlige lystbåtleiene fra sommerstid i mørke. Når høsten kommer, tar lokale fiskere kysten tilbake, og synes å ha en forkjærlighet for å plassere garn og teiner med lange iletau på tvers av leia. Har møtt flere senhøstes med tau i propellen. Skjønner fiskerne på en måte, men litt primitivt allikevel.

    • Hei Eivind

      Her blir det snakk om utregninger. Hva er ditt forbruk i løpet av et døgn?
      I regnestykket bruker vi 12V flatt på utregninger av A og wh (watt-timer)
      Ett moderne kjøleskap på 65 liter trekker i snitt 0,7A (8,4w)
      En Eber D4 bruker mellom 7 – 40 watt avhengig av effekten den avgir.
      La oss si det er kalt og du trenger all effekten og at varmeren bruker 40w.
      Lyspærer: Hvor mange lyspunkter og hvor kraftige pærer? Led eller halogen?
      Vi tar utgangspunkt i at du bruker 4x5w halogen pærer og at disse brukes 12 timer i løpet av døgnet. Vi får da totalt 20wx12 timer= 240wh.
      Kjøleskapet går hele døgnet, 8,4wx24 timer=202wh
      Varmeren går på full fart hele døgnet, 40wx24 timer=960wh
      Totalt forbruk på dette døgnet blir da: 1402wh

      Efoymodellene avgir følgende effek:
      Comfort 80 har maks ladekapasitet på 960wh på ett døgn.
      Comfort 140 har maks ladekapasitet på 1728wh på ett døgn.
      Comfort 210 har maks ladekapasitet på 2520wh på ett døgn.

      Vi har i dette tilfellet ett forbruk på 1402wh og trenger da en Comfort 140 for å gå i pluss.

  • seatronic says:

    Hei Eivind

    Største modellen i dag er Efoy 210 som kan levere opp til 210Ah på en dag.
    kjøleskap av nyere dato bruker ca 20-35ampere pr dag
    Varmer varierer veldig fra størrelse og merke, men for eksempel en 4kw varmer full effekt i 5timer bruker ca 15-20ampere.
    Lys varierer også mye, har du en del LED belysning så kan du spare mye.
    men 50watt samlet i 10 timer blir ca 40-45ampere
    når du summerer dette ser du fort at dette ikke blir noe problem.
    Efoy har også mindre modeller

    Du kan lese mer om Efoy her
    http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197

    eller send en epost til seatronic@seatronic.no eller ring oss så kan vi dele flere erfaringer med deg..

    håper det var til hjelp

Leave a Reply

Få nyhetsbrevet vårt
Navn

E-post

Lämna följande fält tomt
Følg oss på Facebook
Følg oss på e-post
Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få nyheter direkte i innboksen!





Følg oss på Google+
Følg oss på RSS
rss_image.jpg
Besøk nettbutikken vår